fbpx

Ongevraagde energie aanbiedingen

Je kent het wel, de bel gaat en er staat een vriendelijk lachende jongeman voor de deur. “Goedemiddag. Ik ben Mike en ik mag u namens [vul in energiebedrijf] een aanbieding doen!”. Een waterval van woorden volgt, zelfs als je beleefd probeert te onderbreken.

Zodra je eindelijk kunt inbreken om te zeggen dat je geen interesse hebt wordt je vol ongeloof als dief van eigen portemonnee neergezet; “Wilt u dan niet besparen? De aanbieding die ik kan doen is…”. Nogmaals probeer je beleefd te vertellen dat je geen interesse hebt. In plaats van te luisteren vraagt Mike bij welke energie leverancier je nu zit. Een eerlijk antwoord hier geeft Mike weer een handvat om verder te praten.

Uiteindelijk is de enige manier om hier vanaf te komen nogmaals zeggen dat je geen interesse hebt. Dat je de deur nu gaat sluiten en terwijl je dat ook echt doet hem vriendelijk succes te wensen bij je buren.

Dit is iets wat in de buurt waar ik woon (middenklasse buurt in een middel grote stad) op sommige momenten wekelijks gebeurd. Heb je de pech dat je telefoonnummer bekend is dan zul je daarnaast ook nog regelmatig te maken hebben met de telefonische variant van dit soort gesprekken.

Waarom zoveel aandacht?

Je kunt je afvragen waarom deze verkopers (ze noemen zichzelf liever adviseur) jou zo graag willen helpen te besparen. Zijn deze mensen dan echt zo enthousiast over hun werkgever en willen ze het woord graag overal verspreiden?

Natuurlijk niet! Deze verkopers zijn over het algemeen niet meer betrokken bij het energiebedrijf waar voor ze verkopen dan de gemiddelde consument. In de meeste gevallen zijn ze niet eens in dienst van het energiebedrijf maar voor een marketing bureau. Deze week verkopen ze contracten voor energiebedrijf A, volgende week abonnementen voor telefoon operator B en de week daarop het dagblad C.

Verkopen ze dan in elk geval de beste aanbieding? Nee, helaas is dat ook niet automatisch het geval. Ze verkopen de aanbiedingen die gemakkelijk verkopen (bekende namen) en de hoogste vergoeding geven bij verkoop.

Vergoeding?

Ah ja, je dacht toch niet dat deze volhouders een vast inkomen hebben of erger nog, dit gratis doen? Uiteraard niet, ze worden betaald per verkocht contract. De vergoeding hangt van diverse zaken af maar ligt al gauw tussen de 50 en 100 euro per getekend contract. Een goede verkoper kan hiermee enkele honderden euro’s per dag verdienen.

Dat is ook de reden voor hun volhardendheid en het altijd netjes weerleggen van jou bezwaren. De beste verkopers zullen je altijd proberen te verleiden tot een gesprek, om vragen te stellen. Vergis je niet, deze verkopers hebben elke vraag al ontelbare malen voorbij horen komen en weten precies wat te antwoorden.

Een slechte of middelmatige verkoper verkoopt niets en stopt er al weer snel mee. Ga er dus maar vanuit dat de verkoper die voor je neus staat goed zijn of haar vak verstaat.

Zij weten dat hoe langer een gesprek duurt hoe groter de kans wordt dat iemand een contract gaat nemen. Al was het maar om op een nette manier uit dit gesprek te komen. Met in je achterhoofd het idee; “ik annuleer het morgen gelijk”. Iets wat uiteindelijk in 9 van de 10 gevallen niet gebeurd…

Bedenk dat de vergoeding die de verkoper ontvangt uiteindelijk betaald moet worden door jou! De aanbieding die je ontvangt zal daar op afgestemd zijn. Mijn advies is dan ook om nooit aan de deur of telefonisch een energie contract te kopen. Zelfs niet als je de verkoper / verkoopster zo sympathiek vind dat je hem of haar wel een kleine vergoeding gunt. Neem van mij aan dat hij/zij jou sneller is vergeten dan andersom. Jij zit minimaal een jaar aan je nieuwe contract vast.

Wat is dan het verschil met een prijsvergelijker?

Natuurlijk kun je mij als exploitant van een energie vergelijker dezelfde verwijten maken. Ook ik verdien een vergoeding voor elk verkocht contract. Echter is deze vergoeding aanmerkelijk lager dan die van deur aan deur- en telefonische verkopers. En ook heel belangrijk; de vergoeding is voor elke energie leverancier gelijk.

Wij hebben dus geen enkel belang bij het promoten van een bepaalde leverancier. Bij ons zul je altijd de goedkoopste aanbiedingen het hoogst in het vergelijk zien verschijnen.

shares