Vragen en misverstanden bij overstappen

nieuwsgierigWij krijgen regelmatig vragen over het proces van overstappen naar een nieuwe energie leverancier. Daardoor merken we dat er nog altijd veel onduidelijkheden zijn die maken dat mensen niet durven overstappen. We horen zelfs dat men niet eens de moeite wil nemen om te vergelijken. Met antwoorden op een aantal veel gestelde vragen hopen we veel misverstanden en onduidelijkheden op te helderen.

Staat jou vraag er niet bij? Mail hem dan aan ons op vraag@DeEnergieGids.nl en wij gaan proberen er een helder antwoord op te geven!

Komt er veel kijken bij een overstap?

Nee, een overstap van energieleverancier is tegenwoordig een puur administratieve handeling die de energie leveranciers onderling via een centrale partij afhandelen. De enige actie die je als klant na het afsluiten van een contract nog moet nemen is het doorgeven van de meterstanden. Met de komst van de slimme meter is ook deze handeling niet meer nodig. De nieuwe leverancier kan dan zelf de standen opvragen.

Gaat er veel fout bij het overstappen?

Eerlijk antwoord? In het verleden werden veel fouten gemaakt, mensen waren gelijktijdig klant bij twee leveranciers, meterstanden klopten niet etc. etc. De sector heeft hier veel van geleerd en wordt nu ook strak in de gaten gehouden door de overheid.

Er is een centrale organisatie (EDSN) die o.a. verantwoordelijk is voor de communicatie tussen de leveranciers. Er gaat nu zelden nog iets fout bij een overstap. De fouten die nog wel gemaakt worden kunnen vrijwel altijd eenvoudig worden opgelost.

Moet ik altijd overstappen naar een andere leverancier?

Nee, vaak hebben we ook goede verleng aanbiedingen bij de leverancier waar je nu al klant bent. In dat geval sluit je dus alleen een nieuw contract af. Wel moet gezegd worden dat je meestal een betere aanbieding zult kunnen krijgen als je wel overstapt. Je zult met een nieuw contract bij je huidige leverancier dus waarschijnlijk niet de allerbeste aanbieding hebben. Maar je bent normaal gesproken wel beter af dan als je geen actie had ondernomen.

Is vinden van goede een aanbieding lastig?

Ja en nee; omdat er veel concurrentie is adverteren de leveranciers over het algemeen met tarieven die voordelig zijn of in elk geval beter dan de tarieven die je krijgt als je niet overstapt. Het is daarom niet moeilijk om een goede aanbieding te vinden. De meeste aanbiedingen zijn gewoon goed. Het vinden van de beste aanbieding is wat lastiger.

De beste aanbiedingen worden gedaan op de energie prijsvergelijkers. De leveranciers moeten daar tegen elkaar opbieden en geven vaak extra kortingen om maar boven aan te staan in een vergelijk. Dit maakt het direct ook overzichtelijk voor jou, alle aanbiedingen bij elkaar gefilterd op jou wensen. Probeer het zelf maar;

Vergelijk Energie

Ik weet de einddatum van mijn huidige contract niet

Geen probleem. Als je het niet weet heb je waarschijnlijk lang geleden een contract gesloten of misschien zelfs wel nooit. Goede kans dus dat je vrij bent om over te stappen. Als je een nieuw contract aanvraagt kan de nieuwe leverancier in een register kijken waarin de energie leveranciers al hun actieve contracten vermelden. De nieuwe leverancier kan daarin zien of- en wanneer je vrij bent om over te stappen. Het oude contract wordt voor de overstap zelfs automatisch voor je opgezegd.

Blijkt dat je huidige contract nog meer dan 3 maanden loopt dan zal de nieuwe leverancier contact met je opnemen. In de meeste gevallen zal dan besloten worden om de overstap niet door te zetten. Je kunt dan op een later moment, dichter bij de einddatum, nogmaals een nieuw contract afsluiten.