Overstappen naar een nieuwe leverancier

Elk jaar weer stappen meer mensen over van energie leverancier. Op dit moment al ca. 1,3 miljoen huishoudens. Waarom doet men dat en waarom nemen de aantallen vooral de laatste jaren sterk toe?

Liberalisering

In 2001 werd begonnen met het vrijgeven van de energiemarkt, eerst voor grootverbruikers en per 1 juli 2001 ook voor consumenten. In eerste instantie alleen voor groene stroom en per 1 juli 2004 volledig.

Achteraf kan gesteld worden dat de energiemarkt niet klaar was voor deze stap. De systemen van de bestaande energieleveranciers waren niet ingericht op overstappende klanten en de nieuwkomers waren ook veelal slecht voorbereid.

Overstappen vroegerLang verhaal kort; er werden veel fouten gemaakt en veel van de overstappers van het eerste uur kunnen hier horror verhalen over vertellen. Dit heeft de energie markt jarenlang een slechte naam gegeven. Het was een dankbaar onderwerp voor consumenten programma’s die daar vele uitzendingen mee konden vullen.

Sinds die tijd is er gelukkig veel gebeurd. Zo is er een onafhankelijk centraal systeem opgebouwd wat de communicatie tussen de leveranciers onderling en de netbeheerders regelt. Het proces van overstappen is nu zo gestroomlijnd dat het min of meer een eenvoudige administratieve handeling is geworden waarbij vrijwel niets meer fout gaat. De fouten die nog optreden kunnen normaal gesproken eenvoudig worden hersteld.

De overstap angst (“er gaat zoveel verkeerd”) speelt, terecht, steeds minder een rol in de overweging om over te stappen.

Overstappen loont!

Sinds de liberalisering zijn er veel nieuwe energie leveranciers bijgekomen. De oude leveranciers die zich eerder geen zorgen hoefden te maken over hun voortbestaan zitten nu in een zwaar concurrerende markt.

Voor energie leveranciers is het noodzaak om een bepaalde massa op te bouwen. Alleen dan kan energie voordelig worden ingekocht en overhead kosten worden terug verdiend. Er is dan ook veel focus op het werven van nieuwe klanten. In eerste instantie waren het vooral de nieuwkomers die concurreerden op prijs. De bestaande leveranciers hebben dat lang afgehouden maar verloren daardoor steeds sneller marktaandeel. Nu doen vrijwel alle leveranciers mee aan het geven van voordelen aan nieuwe klanten. Vaak gebeurd dit in de vorm van welkomstbonussen die aan het einde van de contract termijn worden uitbetaald; op die manier wordt voorkomen dat men tijdens de looptijd van het contract overstapt.

Opvallend is dat leveranciers minder investeren in klantbehoud. Na afloop van een voordelig contract vervalt de klant in de meeste gevallen stilzwijgend naar een contract met variabele tarieven of krijgt een contract aangeboden zonder extra bonussen.

Alleen door dan over te stappen naar een andere leverancier kan weer geprofiteerd worden van nieuwe welkomst voordelen. Geen actie ondernemen betekend in de meeste gevallen dat je minder voordelig uit bent.

De voordelen bij overstap in combinatie met het eenvoudige overstap proces maakt dat er steeds meer wordt overgestapt.

Ook overstappen of zien wat je kunt besparen?

Nog nooit overgestapt? Probeer in elk geval ons vergelijk eens uit en zie wat je potentieel kunt besparen.

Vergelijk Energie

Nog niet overtuigd? laat ons weten wat jou bedenkingen zijn, we horen het graag zodat we misverstanden uit de weg kunnen ruimen of onze service kunnen verbeteren!