fbpx

Overstappen naar een nieuwe leverancier – Wel of niet doen?

Denk je er wel eens aan om over te stappen naar een andere energie leverancier maar ben je nog niet overtuigd? Is het niet veel gedoe, levert het wel echt iets op?

Dat je op deze website terecht gekomen bent geeft in elk geval aan dat je geïnteresseerd bent in het besparen op je energiekosten. Lees even door zodat we je kunnen uitleggen waarom het overstappen je direct geld oplevert en waarom dat tegenwoordig heel eenvoudig is.

Elk jaar weer stappen meer mensen over van energie leverancier. Het afgelopen jaar waren dat al ca. 1,3 miljoen huishoudens. Waarom doet men dat en waarom nemen de aantallen vooral de laatste jaren sterk toe?

Energie Vergelijken

Liberalisering

In 2001 werd een begin gemaakt met het vrijgeven van de energiemarkt. Als eerste mochten de grootverbruikers zelf hun energieleverancier kiezen. Per 1 juli 2001 mochten consumenten ook zelf kiezen. In eerste instantie was overstappen alleen mogelijk als je groene stroom wilde hebben. Het duurde tot 1 juli 2004 voordat de markt volledig werd vrijgegeven.

Achteraf kan gesteld worden dat de energiemarkt niet klaar was voor deze stap. De systemen van de bestaande energieleveranciers waren niet ingericht op overstappende klanten en de nieuwkomers waren ook veelal slecht voorbereid. Vanaf dag 1 probeerden nieuwe energieleveranciers met soms agressieve methoden klanten te werven.

Overstappen vroeger, altijd de vraag of het goed gingOm een lang verhaal kort te houden; er werden veel fouten gemaakt en veel van de overstappers van het eerste uur kunnen hier horror verhalen over vertellen. Dit heeft de energie markt jarenlang een slechte naam gegeven. Het was een dankbaar onderwerp voor consumenten programma’s die daar vele uitzendingen mee konden vullen.

Verbetering

De energie sector heeft zich de kritiek aangetrokken. Sinds die tijd is er daarom gelukkig veel verbeterd. Zo is er een onafhankelijk centraal systeem opgebouwd wat de communicatie tussen de leveranciers onderling en de netbeheerders regelt. Het proces van overstappen is nu zo gestroomlijnd dat het min of meer een eenvoudige administratieve handeling is geworden. Er gaat daarbij vrijwel niets meer fout. De fouten die toch nog optreden kunnen normaal gesproken eenvoudig worden hersteld.

Ook is er nu veel strenger toezicht op hoe energie leveranciers met hun klanten om gaan. De sector is zwaar gereguleerd door de overheid. Misleiding, fouten die niet goed worden opgelost of klachten die niet binnen de vastgestelde doorlooptijden worden opgelost. Dat zijn allemaal punten waarvoor de energie leveranciers onder het vergrootglas van een overheidsdienst liggen. Het niet voldoen aan de strenge regels kan een energie leverancier in het ergste geval de leveringsvergunning kosten. In minder ernstige gevallen kunnen zware boetes worden uitgedeeld.

Leverancier investeren dan ook veel in het voorkomen van fouten. Als er toch nog iets fout gaat proberen ze dat zo snel en goed mogelijk op te lossen. Doordat consumenten nu alleen nog met de leverancier te maken hebben en niet ook nog met de netbeheerder is het herstellen van fouten ook een stuk eenvoudiger geworden.

De overstap angst (“er gaat zoveel verkeerd”) speelt, terecht, steeds minder een rol in de overweging om over te stappen.

Overstappen loont!

Sinds de liberalisering zijn er veel nieuwe energie leveranciers bij gekomen. De oude leveranciers die zich eerder geen zorgen hoefden te maken over hun voortbestaan zitten nu in een zwaar concurrerende markt.

Waarmee kunnen leveranciers zich onderscheiden?

Het maakt niet uit welke leverancier je kiest, je krijgt altijd dezelfde stroom en gas. Dit is een mix van de stroom en gas die door alle leveranciers wordt ingekocht voor hun klanten. Omdat het product (energie) overal gelijk is kan daar niet op geconcurreerd worden. De leveringszekerheid wordt door de netbeheerder die het netwerk van kabels en leidingen onderhoud gewaarborgd. De netbeheerder blijft altijd dezelfde onafhankelijk van welke leverancier je kiest.

De enige mogelijkheden voor leveranciers om te concurreren is op prijs, manier van opwekken stroom, extra diensten en goede service. Extra diensten kunnen vaak ook onafhankelijk van een energie leverancier worden verkregen. Het voordeel is dan dat je de diensten niet verliest zodra je overstapt naar een andere leverancier. Denk bijv. aan het laten uitlezen van je slimme meter waarmee je een verbruiksoverzicht in de tijd opbouwt. Dat kun je laten doen door een onafhankelijke partij (ODA). Laat je dat doen door je energie leverancier dan zul je de gegevens kwijt zijn zodra je overstapt.

Goede service wordt al afgedwongen door de strenge regels voor de energie sector. Leveranciers met een slechte service zullen niet lang in bedrijf blijven.

Tegenwoordig bieden vrijwel alle energie leveranciers groene stroom aan. Het aandeel groene stroom in het geheel is op dit moment ruim groter dan de hoeveelheid groene stroom die in Nederland wordt opgewekt. Om toch voldoende groen stroom te kunnen leveren wordt grijze stroom “vergroend”. Om grijze stroom te kunnen vergroenen worden groen certificaten ingekocht. Producten van groene stroom verkopen groen certificaten waarmee kan worden aangetoond dat een bepaalde hoeveelheid stroom groen is opgewekt.

Veel van deze certificaten kwamen in het verleden uit Noorwegen, de groene stroom wordt daar voornamelijk met waterkracht opgewekt. Het uitgeven van deze certificaten was voor producenten van die stroom een extra inkomsten bron. Op de lokale markt werd de stroom al afgezet, daar veranderde met het uitgeven van deze certificaten niets aan. Het stimuleerde geen uitbreiding van groene energie productie omdat de lokale markt al verzadigd was en transport te duur. Grijze stroom die op deze manier vergroend is werd daarom al snel sjoemelstroom genoemd.

Een aantal leveranciers biedt alleen groene stroom opgewekt in Nederland aan waarbij je zeker weet dat het gaat om extra opgewekte groene stroom, niet om vergroende stroom.

De enige echte mogelijk die dan nog voor leveranciers overblijft om te concurreren is op prijs. Eventueel aangevuld met de wens om groene stroom te willen hebben wat is opgewekt in Nederland.

Toenemende concurrentie

Voor energie leveranciers is het noodzaak om een bepaalde massa op te bouwen. Alleen dan kan energie voordelig worden ingekocht en overhead kosten worden terug verdiend. Er is dan ook veel focus op het werven van nieuwe klanten. In eerste instantie waren het vooral de nieuwkomers die concurreerden op prijs.

De bestaande leveranciers hebben dat lang afgehouden maar verloren daardoor steeds meer marktaandeel. Nu doen vrijwel alle leveranciers mee aan het geven van voordelen aan nieuwe klanten. Zij doen dat vaak door het geven van welkomstbonussen die aan het einde van de contract termijn worden uitbetaald. Op die manier wordt voorkomen dat men tijdens de looptijd van het contract overstapt.

Weinig aandacht voor klantbehoud

Opvallend is dat bij de meeste leveranciers klantbehoud minder aandacht krijgt dan het binnenhalen van nieuwe klanten. Dit terwijl de nieuwe klanten door de actie kortingen en reclame kosten meestal alleen maar geld kosten. Pas als de klant na de actie periode blijft wordt dit terugverdiend.

Na afloop van een voordelig contract vervalt de klant in de meeste gevallen stilzwijgend naar een contract met variabele tarieven. Ook kan het voorkomen dat een contract wordt aangeboden zonder de extra bonussen die een nieuwe klant wel krijgt. De ervaring is dat een groot deel van de klanten in elk geval nog enige tijd klant blijft waardoor echt investeren in klantbehoud ook niet noodzakelijk is.

Je kunt dan alleen door wel over te stappen naar een andere leverancier weer profiteren van nieuwe welkomst voordelen. De verlengacties kunnen in de meeste gevallen niet concurreren met de aanbiedingen van nieuwe contracten (ook bij diezelfde leverancier).

Geen actie ondernemen betekend in de meeste gevallen dat je minder voordelig uit bent.

Ook overstappen of zien wat je kunt besparen?

De voordelen bij overstap in combinatie met het eenvoudige proces maakt dat er steeds meer wordt overgestapt. Ook contract verlengingen bij dezelfde leverancier worden steeds meer gedaan via een prijsvergelijker. Je hoeft dus niet altijd over te stappen, soms heeft je huidige leverancier al een goede aanbieding die je alleen via een vergelijker kunt krijgen.

Nog nooit overgestapt? Probeer in elk geval ons vergelijk eens uit en zie wat je potentieel kunt besparen.

Energie Vergelijken

Nog niet overtuigd? laat ons weten wat jou bedenkingen zijn, we horen het graag zodat we misverstanden uit de weg kunnen ruimen of onze service kunnen verbeteren!

shares