fbpx

Telefonische verkoop energie

Telefonische verkoop energie

Het lijkt er weer het seizoen voor te zijn, op de gekste tijden telefoontjes van energie verkopers. Een vriendelijke jongen of meisje knoopt een gesprek aan en heeft ook nog een voordelig energie contract voor jou! In een onbedacht moment geef je toch jouw gegevens maar door voor de aanbieding. Je wilt niet onbeleefd zijn en het is immers toch maar vrijblijvend?

Nog altijd worden de meeste nieuwe energie contracten gesloten via telefonische verkoop. Een goede nummer twee is de deur aan deur verkoop. Blijkbaar zijn dit nog altijd effectieve manieren om dit soort zaken aan de man te brengen. Eigenlijk wel vreemd. Een energie contract is een stuk ingewikkelder dan het op het eerste gezicht lijkt. De vraag is dan ook of je telefonisch of mondeling voldoende inzicht krijgt in wat je koopt. Je kunt niet even in alle rust verschillende aanbiedingen met elkaar vergelijken.

De reden waarom telefonische verkoop zo succesvol is is dat je een telefoontje met een onbekend nummer wel moet opnemen. De verkopers zijn goed getraind. Eenmaal in gesprek weten ze hoe ze jou een ongemakkelijk gevoel kunen geven als je het gesprek zou beëindigen. Ze krijgen in de meeste gevallen dan ook de mogelijkheid om hun verkoop verhaal te doen. Daarna wordt het steeds lastiger om nee te zeggen. Uiteindelijk geven veel mensen maar hun gegevens voor het vrijblijvende aanbod om er vanaf te zijn. Een groot aantal daarvan neemt vervolgens geen actie om de aanbieding alsnog op te zeggen. Het aanbod is immers wel goed en die verkoper was zo aardig.

Uit eigen ervaring weet ik dat het inschrijving in het Bel-me-niet register geen garantie is om van dit gedram af te komen.

ZZP’er?

Zeker als je bij de KvK als zelfstandige met een eenmanszaak geregistreerd staat omdat je freelance werkt (ZZP) ben je vogelvrij. De zakelijke gegevens zoals adres en telefoonnummer zijn vaak ook prive. Iedereen die er voor betaald kan jouw gegevens inclusief telefoonnummer bij de KvK kopen. Laat als ZZP’er bij jou inschrijving bij KvK in elk geval het Non Mailing Indicator zetten. Het voorkomt een hoop ongevraagde reclame. Het nadeel daarvan is wel dat bijvoorbeeld Google je dan niet meer opneemt in Google Maps.


Als ZZP’er heb je ook nog eens minder rechtsbescherming als je een contract bent aangegaan. Zo is de opzegvergoeding niet tot een maximaal bedrag beperkt. Gelukkig is die ongelijkheid in veel gevallen recent gelijk getrokken. ZZP’ers hebben dan dezelfde rechten voor consument bescherming als normale consumenten. Als de energie wordt afgenomen op het woonadres en voornamelijk prive wordt gebruik, dan wordt dit gezien als een consumenten contract.

Dit houdt in dat deze ZZP’ers ook 14 dagen bedenktijd hebben en dat een opzegvergoeding gebonden is aan een maximum.

Medewerkerker huidige energie leverancier?

Het vervelends zijn de verkopers die het laten lijken alsof ze bellen namens je huidige energie leverancier. Dit doen ze door een vage algemene bedrijfsnaam te noemen en vervolgens een koetjes kalfjes gesprek aan te knopen. Zo wordt er vaak gevraagd hoe het energie contract het afgelopen jaar is bevallen. Goede kans dat je daarop een positief antwoord geeft. Hoeveel gaat er immers tegenwoordig nog fout met energie levering in Nederland?

Bijna gegarandeerd een positief begin van een gesprek dus. De verkoper probeert hiermee ook uit te vissen wie op dit moment jouw energie leverancier is. Noem je die dan zal die naam subtiel diverse malen in de rest van het gesprek worden genoemd. Dat geeft weer meer de indruk dat je praat met iemand die verbonden is met deze leverancier.

De recente prijsverhogingen van de energie rekening worden nog even in het gesprek gesleept. “Bent uw ook veel meer gaan betalen voor de energie?”. Een mooi kapstokje voor de verkoper om te laten zien hoe hij/zij met jou meedenkt. Het gevoel geven dat je wordt meegeholpen om te besparen. Wat een sympathiek persoon toch!

Maar voor niets gaat de zon op, het gaat de verkoper er niet om, om jou te helpen. De belangrijkste reden voor het bellen is het binnenhalen van de provisie voor het afsluiten van een contract. Bedenk ook dat alle informatie die je tijdens dit gesprek geeft wordt genoteerd in het contact verslag. Als de verkoper zelfs bij een afwijzing nog een lichtpuntje ziet om te verkopen dan zal hij die kans aangrijpen. Op een later moment zal je dan nogmaals gebeld worden waarbij de gegeven informatie ook gebruikt zal worden.

Ik ben niet geïnteresseerd!

Als je aangeeft dat je niet geïnteresseerd bent wordt alles uit de kast gehaald om je toch vast te houden. Een misleidende opmerking die ik zelf een aantal malen heb gehoord is “Het gaat niet om het verkopen van een energie contract maar om uw huidige contract”. Hierbij probeert de verkoper het nogmaals te laten overkomen alsof hij belt in opdracht van jouw huidige energie leverancier. Dat het dus alleen maar gaat om het afstemmen of er iets aan het contract moet worden gewijzigd. Vraag voor de grap dan eens wie die huidige leverancier dan wel is als je dat nog niet hebt verklapt.

Uw tarieven zijn verouderd

Om de interesse vast te houden en noodzaak tot het nemen van actie te onderstrepen komen ze met opmerkingen als “Uw tarieven zijn verouderd”. “U betaald teveel voor uw energie”. “Ik ga uw helpen minder voor uw energie te betalen

Vervolgens vragen ze of je weet wat je nu per kWh elektriciteit of m3 gas betaald. Uiteraard weet vrijwel niemand dat uit het hoofd. Geen probleem, ze noemen zelf een bedrag; “U betaald nu 9,3 cent per kWh stroom” en komen met een geweldig nieuw voorstel; “Met het nieuwe contract gaat u 6,5 cent betalen”. Een aanbod waar je geen nee tegen kunt zeggen toch?

Bedenk wel dat deze verkopers normaal gesproken geen inzicht in de gegevens van jouw huidige contract hebben. Het bedrag wat ze noemen als wat je nu zou betalen is een gemiddelde prijs. Mogelijk betaal je nu meer maar mogelijk ook minder. Maar waarom is de nieuwe prijs dan zoveel lager? Het gaat hier vaak om leveranciers die met lage verbruikstarieven klanten proberen te lokken. Vaak gaat het dan, volgens eigen zeggen, om inkoopprijzen. Wat er dan niet bij vermeld wordt is dat de vaste maandkosten hoog zijn. Zeker bij laag verbruik zullen de lagere verbruiks tarieven de hogere vaste kosten niet (geheel) kunnen compenseren. Uiteindelijk ben je dan in het gunstigste geval minder voordelig uit, in het minder gunstige geval juist duurder.

Het binnenhalen van de verkoop

Dan komt de aap uit de mouw; het gaat om een energie veiling of toch om een contract bij een andere leverancier. “We hebben nog een paar gegevens van u nodig“.

Heb je het uitgehouden tot dit punt? Doe jezelf dan een groot plezier, breek het gesprek vriendelijk af en blokkeer het nummer. Zeker als je zelfstandige bent; doordat je minder rechtsbescherming hebt is het lastiger om van een contract af te komen als je deze achteraf toch niet wilt.

Met een kleine inspanning vind je bij een online prijsvergelijker vrijwel altijd een beter aanbod. De volledige kosten van energie contracten worden getoond en vergeleken voor jouw situatie. Een contract wat voor de buren de voordeligste is kan voor jou situatie volledig anders uitpakken. Je krijgt dus een vollediger en overzichtelijk beeld. Daarnaast zijn de kosten voor klant werving lager. Deze kosten worden doorberekend in jouw tarieven. De provisie voor de vriendelijke verkoper moet immers ergens van betaald worden, net als de winst van het callcenter.

Uiteraard verdienen de online prijsvergelijkers ook aan overstappende klanten. De vergoedingen zijn echter veel lager dan de provisies die de telefonische verkopers ontvangen. Daarnaast is de vergoeding hetzelfde voor elke leverancier. Een prijsvergelijker heeft dan zelf ook geen voorkeur voor een bepaalde leverancier. Bovendien kan gekozen worden uit een ruime selectie van leveranciers en verschillende contract vormen.

Stel je onze bijdrage aan het inzichtelijker maken van de energiemarkt op prijs? Overweeg dan om bij ons vrijblijvend energie contracten te vergelijken. Wij stellen dat zeer op prijs! De opbrengst van een gesloten energiecontract helpt ons weer om onze dienstverlening te verbeteren.

Ik wil Energie Vergelijken

Contract gesloten…

Heb je toch een contract afgesloten en heb je daar achteraf spijt van? Bedenk dan dat je als consument 14 dagen bedenktijd hebt. In deze periode kun je zonder opgaaf van reden het contract nog opzeggen. De bedenktijd gaat pas in zodra je het contract hebt ontvangen.

ConsuWijzer is inmiddels ook alert op misleidende en/-of agressieve verkoopmethoden. Mocht je overlast houden van deze verkopers, of niet meer van een ongewenst contract af kunnen komen, dan is een klacht indienen een goede optie.

ConsuWijzer is onderdeel van de ACM en heeft in die rol veel sanctie mogelijkheden. Er kunnen zware boetes worden opgelegd. Maar daar stopt het niet. De ACM gaat o.a. over de vergunningen van energie leveranciers. Bij bewezen misstanden bij verkopers van contracten kan de ACM de leveranciers dwingen geen zaken meer met deze partijen te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *